nr 45 2012-10-01
Geocache på Älvsborgs Gniststation
Höstens kurser

Höstens kurser

Det är dags att anmäla intresse för höstens kurser på Radiomuseet.

I våras höll Åke Kjellin tre välbesökta och mycket uppskattade kurser i den ädla konsten att trimma en superheterodynmottagare. Det har framförts önskemål om att denna kurs skall upprepas till hösten, men det har också kommit förslag på några andra kurser. Nu får du en möjlighet att anmäla ditt intresse av att vara med på tre mycket intressanta kurser under hösten. När vi vet vilket intresse det är för kurserna, så kommer vi att hitta lämpliga kursdagar.

Vi planerar att hålla samtliga kurser på Radiomuseet. Du meddelar ditt intresse för respektive kurs till bo@sorensson.se senast den 7e oktober. Skicka ett mail och berätta vilken / vilka av kurserna som du är intresserad av. Tala också om dina speciella önskemål, exempelvis att kursen genomförs under en helg och om du i så fall föredrar att kursen ligger på en lördag eller en söndag. Kurserna kommer att genomföras från slutet av oktober till början av december.

Kurs 1. Service och trimning av superheterodynmottagare.

Kursledare: Åke Kjellin.
På kursen får du både teoretiskt och praktiskt lära dig hur man gör service på och trimmar en radiomottagare. Kursen börjar med en kort genomgång av en rörradiomottagare och vad man måste kontrollera innan man börjar trimma. Du får också handfasta och praktiska råd om hur man felsöker en mottagare och hur man hittar vanliga fel. Sedan följer praktiska övningar i trimning av en AM-mottagare. I mån av tid berörs också trimning av FM-mottagare.

Kurstid: 2 dagar om vardera 3 timmar, alternativt en dag 6 timmar. Meddela om du vill gå kursen under en dag eller uppdelat på två dagar.
Kursavgift: 150 kronor och då ingår ett kompendium

Kurs 2. Grundläggande Radioteknik.

Kursledare: Åke Kjellin
Denna kurs vänder sig till Radiohistoriska Föreningens medlemmar som har intresse för äldre, rörbestyckade radioapparater, men som saknar grundläggande kunskap inom ämnet radioteknik. Föreningen har fått tillgång till ett standardverk i radioteknik som en gång gavs ut av AGA Radio, och som Åke Kjellin varsamt kommer att lotsa kursdeltagarna igenom. På kursen får du stifta bekantskap med alla olika kretsar inom en radio, från likriktardelen till slutsteget. Teorin blandas med kursledarens mångåriga erfarenhet från praktiskt arbete med radioservice.

Kurstid: 2 dagar om vardera 5 timmar
Kursavgift: 300 kronor och då ingår hela kompendiet på en CD-skiva.

Kurs 3. Elementär elektrisk mätteknik.

Kursledare: Bengt Lindberg
En förutsättning för att kunna utföra service på en elektrisk krets är att man kan mäta upp spänning, ström och resistans. Nästa nivå på svårighet är att koppla in ett oscilloskop för att kunna mäta kurvformer. Idag är kostnaden för ett universalinstrument så rimlig att alla med intresse kan skaffa ett sådant, och enklare oscilloskop har också blivit överkomliga. Men, det är inte bara att koppla in mätsladdarna och läsa av instrumentet, man måste också veta hur man skall mäta.

Det får du lära dig av Bengt Lindberg på denna kurs i elementär mätteknik, som börjar med en teoretisk genomgång och som avslutas med praktiska mätövningar och felsökning. Du får praktisk kunskap om digitalvoltmeter, oscilloskop och funktionsgenerator.

Kurstid: En dag, 6 timmar

Bo Sörensson