En gammal radiomiljö
Vårt Forum
Recension

endast för medlemmar

Andra nummer av Audionen

Recension

Det har väl varit känt under en tid bland veteranradiointresserade att Bertil Gylling Jr umgåtts med planer på en bok om Centrum radio. I början av oktober kom den: ”Entreprenören i Centrum” med undertiteln ”Gylling – ett äventyr i generationer”. Det är som undertiteln antyder inte en berättelse om enbart Centrum radio utan snarare en krönika om Gyllingbolagen och familjen bakom. Redaktör för boken är Börje Lundberg, men redaktionen har förutom honom bestått av familjen Gylling och Wille Wendt på Premium Förlag. Kanske kan man med viss fog säga att även Bertil Gylling Sr och hans fru Helene ingår i gruppen genom att ett stort bevarat material av nedskrivna anekdoter och intalade kassettband ska ha kommit till användning vid sammanställandet av boken.

Det är intressant och medryckande läsning där vi får följa Bertil Sr från barnaåren, genom ett helt liv av medgång, motgång, sorg och glädje. Entreprenörskapet är kärnan i berättelsen, men även om affärslivet är det som skildras mest så är det också en familjekrönika full av anekdoter och episoder ur olika skeden. Gyllingföretagen skildras in i modern tid, liksom tiden innan satsningen på radiotillverkning och grundandet av Centrum radio.

Personligen hade jag gärna sett att lite mer av boken ägnats åt Centrum och framförallt de decennier företaget bedrev egen tillverkning. Som radionörd får jag ändå en hel del till livs. Inte minst i ett rikt bildmaterial, men den som väntar sig ingående tekniska detaljer eller en sammanställning över tillverkade modeller får söka det på annat håll. Det är inte heller så att jag fått några nya fakta som hjälp när det gäller artikeln om Moon radio. Vare sig Moon, Tjerneld eller Skantic nämns överhuvudtaget.

Det hindrar inte att jag fått veta en hel del om Centrum och Gyllingföretagen som jag inte hade en aning om. Det är en välskriven och ofta både rolig och spännande bok som vågar vara personlig utan att bli onödigt familjär. Materialet har ju sammanställts under lång tid i olika former och säkert har det varit en svår uppgift att sålla ut det som skulle vara med i boken. Det spretar kanske lite åt olika håll ibland kapitlen emellan och det är väl bara naturligt då det var många i redaktionen för boken, men det känns ändå som ett tämligen gott urval.

Sammanfattningsvis anser jag mig kunna rekommendera boken såväl till radiointresserade, som till den som vill fördjupa sig i entreprenörskap eller de som bara vill läsa om fascinerande människoöden under mer än hundra år. Även den som söker tidsanda och nostalgi från nittonhundratalet får sitt lystmäte då man verkligen inte sparat på bildmaterialet. Den här boken kan säkert bli en utmärkt julklapp. Och kommer du inte på någon i släkt- och vänkretsen som du tror skulle vilja ha den så varför inte till dig själv?

Anders Söderström