nr 46 2012-11-01
Den unika radiosändaren som splittrades
Kampen för sölvesborg MV går vidare
Radiomuseet på äldreveckan i Lunby
Geocache och Radio

Radiomuseet på äldreveckan i Lundby

Radiomuseet deltog i en minimässa den 26 oktober. Den hölls i aulan på Wieselgrensgatan 11 och vände sig till äldre i Lundby. Vi hade en radiosändare med i form av en signalgenerator som anslöts till en CD-spelare. Generatorn ställdes in på 981 KHz dvs Göteborgs gamla mellanvågsfrekvens. Vi lyssnade på musik med en 80 år gammal Philips Super Inductans. Även en kristallmottagare fungerade bra. Evenemanget blev mycket lyckat bl.a. tack vare ett hängivet arbete av Tia Edlund på Lundby stadsdelsförvaltning.

Lennart Nilsson och Tia Edlund vid Radiomuseets bord. Bild: Lars Lindskog

Alla utställare fick lämna en tipsfråga som de besökande skulle försöka besvara Vi frågade vilken våglängd Göteborg mellanvågsändare använde. 1570 m, 306 m eller 208 m. Var folk tveksamma så bad vi dem titta på vilken våglängd som vår Philipsradio var inställd på – så alla klarade nog vår fråga.
För övrigt är ju 1570 m Motalas och 208 m Radio Luxemburgs gamla våglängder

Tia Edlunds verkligt proffsiga reklamblad för att locka besökande till Radiomuseet

Lars Lindskog