Hem Information Områden Gåvor Butik Nätverk Syfte Historik Medlemssidan Styrelse Stiftelse

Nyheter från Radiomuseet
nr 44 2012-09-01
Septemberutställning i Lundby
Nu stänger vi museet för storstädning
Kan sölvesborgsmasterna räddas?
Kalundborgs mellanvågsmast riven
Radiomuseet har en Geocache
AM-testen den 4 augusti 2012

endast för medlemmar

Andra nummer av nyhetsbrevet

AM-testen den 4 augusti 2012

Nostalgistationen med Gelososändaren G222-TR (RM5574) till vänster och Gelosomottagaren G4/214 (RM5327) till höger. Bild: Bertil Bengtsson

Denna lördag hade Kenneth Wikberg och jag beslutat att vi skulle köra AM-testet från museets radiostation SK6RM. Nostalgistationens Gelososändare och mottagare användes vid detta tillfälle.

Testen började kl 09.00 och pågick till 11.00. Denna test har körts sedan ett tiotal år tillbaka, och brukar vara en trevlig test. Det gäller att få kontakt med så många stationer som möjligt. Kontakt med en portabel station ger extra poäng. Frekvensområde 3600 KHz – 3750 KHz och amplitudmodulation gäller.

Tyvärr är brusnivån i radiomuseet ganska hög, men vi använde oss av vår 80-meters loopantenn och lyckades få kontakt med 16 stationer under dessa två timmar. Vi körde med Geloso G222 sändaren som ger 50 watt bärvåg och har anod-skärmgallermodulation.

Som utrustning använder man även andra typer av utrustningar i samband med AM-tester, bl.a. Ra200, som är en militärradio från 60-70 talet. Även vissa japanska radioutrustningar brukar ha en AM-knapp som kan användas vid dessa tillfällen.

Hälsningar från oss som gjorde testen.
SM6DID Kenneth Wikberg, SM6AALBertil Bengtsson