Hem Information Områden Gåvor Butik Nätverk Syfte Historik Medlemssidan Styrelse Stiftelse

Nyheter från Radiomuseet
nr 44 2012-09-01
Septemberutställning i Lundby
Nu stänger vi museet för storstädning
Kan sölvesborgsmasterna räddas?
Kalundborgs mellanvågsmast riven
Radiomuseet har en Geocache
AM-testen den 4 augusti 2012

endast för medlemmar

Andra nummer av nyhetsbrevet

Radiomuseet har en Geocache!

Vad i all världen är en Geocache undrar Du kanske? Den kan liknas vid en fast kontrollskärm i orientering. För den som känner till Rävjakt med pejlmottagare är likheten större. Det är bara det att sändaren inte sitter i cachen utan i satteliter i rymden. Du använder en GPS-mottagare som tar emot signaler för att få fram riktningen till cachen. Du gör själv vägval för att komma fram till målet. GPS-en visar bara riktning och avstånd likt en pejlkompass. När Du väl är nära rätt ställe vidtar nästa aktivitet, att hitta den mer eller mindre klurigt gömda cachen. Sedan loggas träffen i en loggbok på stället och online via dator.

För att få reda på var en cache* är gömd (GPS koordinater) går man in på en speciell internetsite: http://www.geocaching.com/ Det krävs registrering av nickname (alias) och password för att man ska få veta var cacharna ligger. Detta är helt gratis.

För att få tillgång till extratjänster kan man bli ”Premium member” (ca 200 kr/år), men detta är helt onödigt för den som bara vill pröva på. I hela världen finns för närvarande 1 868 131 cachar och mer än 5 miljoner utövare av sporten, som startade år 2000.

Alla cachar har information om graden av svårighet med 1 (lätt) till 5 (mycket svår) beträffande terräng och svårighet att hitta. På www.geocaching.com finns mängder av information för den som vill veta mer bl.a. en två minuters instruktionsfilm.

Här kommer ett utdrag ur beskrivningen av Radiomuseets cache:

“MMT#3 (GOTHENBURG RADIO MUSEUM)

Now it is time for a museum for things that most of us have experienced. The main idea is to show the various applications of radio engineering, for example, broadcasting, amateur and maritime radio click here This small micro is placed close to the radio museum. Opening hours check link above!

NEWS: No Admission fee to visit the museeum during 2012 if you say that you just looged the cache Happy hunting “

Kan nämna för den radiointresserade att det finns cachar vid “Världsarvet Grimeton”, Onsala Rymdobservatorium, “Rörvik mottagarstation” m.fl.

Nedan ses kartbilden runt radiomuseet.
De glada gubbarna markerar cachar som jag hittat.

Vad är näst?
Just nu håller jag i samarbete med den som lagt ut museets cache (”j-annie”) och Nils Pihlgren på med att planera en cache för Göteborg radio vid Gnistängen. ”j-annie” är en av Västsveriges mest namnkunniga cacheutläggare ( 2700 hittade och. 45 utlagda och aktiva). Håll utkik efter när denna cache blir aktiv!

Lennart Nilsson

*Cacher" på franska = gömma undan (red.anm)

.