nr 44 2012-09-01
Septemberutställning i Lundby
Nu stänger vi museet för storstädning
Kan sölvesborgsmasterna räddas?
Kalundborgs mellanvågsmast riven
Radiomuseet har en Geocache
AM-testen den 4 augusti 2012

Kalundborgs mellanvågsmast riven

Bild: Nordvestnyt

Lars Lindskog:
Man hade hoppats att Danmarks Radio åter skulle börja sända över mellanvåg på 1062 kHz igen med en ny, energieffektiv sändare på samma sätt som man har gjort på långvåg. Så blev det inte. Nu finns det snart ingen sändare i hela Norden som kan sända på mellanvåg trots att t.ex. nästan alla bilar har radiomottagare för mellanvåg. Det var en tråkig nyhet men vi får vara tacksamma mot DR att man åter börjat sända över Kalundborg långvåg på 245 kHz. Hoppas att man låter den sändaren vara igång en större del av dygnet så att den blir etablerad. Nu är detta Nordens enda långvågssändare.

Mer information om rivningen finner Du på:

Roy Sandgren, Malmö:
Nej det är en kvar i Tromsö på 153 kHz med 100 kW? En på 963 kHz i Pori, Finland aktiv med 600kW tidigt vid soluppgången och vid solnedgången för Radio China. Så har vi en som är intakt i Sverige, Sölvesborg på 1179kHz, som är till salu. Kalundborg långvåg på 243 kHz hörs långt in i Sverige.

Lars Lindskog:
Letar man efter Pori (=Björneborg) på sin radio skall man leta efter namnet Åbo på mellanvåg. Stationen ligger på 963 kHz alltså två kanaler under Göteborgs gamla frekvens på 981 KHz.